Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Lotos przygotowuje się do odwiertu w Kamieniu Pomorskim

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
04-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Agencja Informacyjna Newseria

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Lotos przygotowuje się do odwiertu w Kamieniu Pomorskim
Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos / fot. Włodzimierz Włoch
Trwają intensywne prace Lotosu i PGNiG na koncesji Kamień Pomorski. – Analizujemy już bardziej szczegółowo ten projekt, będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu – zapowiada prezes gdańskiej spółki, Paweł Olechnowicz. Odwiertu, który pomoże określić zasoby złóż ropy i gazu, żeby można było ocenić opłacalność ich wydobycia. Jak przewiduje prezes, w ciągu pięciu lat w Polsce dużo się będzie działo w obszarze wydobycia tych surowców.

– To są dość długoterminowe projekty, ale obiecujące, szczególnie Kamień Pomorski – mówi o współpracy z PGNiG Paweł Olechnowicz, prezes grupy Lotos. – Analizujemy już bardziej szczegółowo ten projekt, będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu i potem zobaczymy, jak obiecująca jest koncesja, zasoby, czy jest ekonomicznie uzasadnione, żeby inwestować więcej i wydobywać. W tym kierunku zmierzamy – dodaje.

Koncesja Kamień Pomorski jest jedną z bardziej perspektywicznych w tym rejonie. Obejmuje ponad 200 km kw. Wstępne poszukiwania zaowocowały kilkoma potencjalnymi miejscami, gdzie można będzie wydobywać ropę i gaz ziemny. Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Lotosu, w ciągu następnych kilku lat w sferze projektów realizowanych z PGNiG „będą się działy ciekawe rzeczy”. Zapytany o szczegóły, odpowiada, że na to jeszcze za wcześnie.

– Będziemy mówić konkretnie, jak będziemy już pewni. Tych złóż jest sporo. My analizujemy te licencje pod kątem występowania tam ropy naftowej. Natomiast wiadomo, że węglowodory, ropa i gaz, występują razem. W zależności od tego, jak zdefiniują się zasoby i atrakcyjność ekonomiczna tych zasobów, tak będziemy je realizować – wyjaśnia Olechnowicz podczas 23. Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Jeżeli okaże się, że na złożu, które analizujemy, jest więcej gazu – będziemy wydobywać gaz. Mamy kompetencje my, PGNiG ma bardzo dobre kompetencje. Potrafimy wspólnie wiele ciekawych rzeczy zrobi – mówi.

 

Zgodnie z zawartą w sierpniu bieżącego roku umową PGNiG jest właścicielem 51 procent koncesji, a Lotos Petrobaltic – 49 procent. Harmonogram działań na koncesji Kamień Pomorski zakłada m.in. analiza dotychczasowych zdjęć sejsmicznych tego terenu oraz rozpoczęcie prac nad przygotowaniem nowej analizy sejsmicznej. Tegoroczny budżet to kilkanaście milionów złotych. Ale projekt zakrojony jest na kilka lat.

– Muszą być dokonane odwierty i musi być rzeczywiste potwierdzenie tych zasobów i możliwości wydobycia. Wtedy dopiero analizuje się projekt pod kątem jego ekonomii i inwestuje duże pieniądze – mówi Olechnowicz. – Trochę to jeszcze potrwa. Rozpoczęliśmy cały zespół działań na różnych koncesjach z PGNiG. Pewnie w ciągu pięciu lat będzie polski rynek w obszarze wydobycia i ropy i gazu ciekawiej wyglądał.

Współpraca Lotosu z PGNiG nie kończy się na Kamieniu Pomorskim. We wrześniu 2012 roku spółki zawarły porozumienie o współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Spośród siedmiu koncesji jako przyszłościowe wytypowano cztery obszary położone w województwach zachodniopomorskim i pomorskim.

– Naszym założeniem jest zacieśnienie współpracy i tak jest na poziomie zarządów, na poziomie ludzi współpracujących, i z PGNiG, i z Lotosu – zapewnia Olechnowicz. – Sądzę, że jeszcze w tym roku może być jedna ciekawa informacja, a na pewno w przyszłym będziemy mieli odpowiedź na pytanie, na jakich innych projektach można określić atrakcyjność złóż i będziemy mogli podjąć już konkretniejsze działania – oznajmia.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

W waloryzacji chodzi o równowagę stron

Polityka i prawo

W waloryzacji chodzi o równowagę stron

Redakcja 24 października 2023

S52 połączy się z drogami lokalnymi. Kto zaprojektuje węzeł?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

W waloryzacji chodzi o równowagę stron

Polityka i prawo

W waloryzacji chodzi o równowagę stron

Redakcja 24 października 2023

S52 połączy się z drogami lokalnymi. Kto zaprojektuje węzeł?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5